"Tu - ne vienas!" Pagalbos Linija
Sveiki, išėjęs į parką, ar kitą vieša vieta, jaučiuosi nejaukiai, man atrodo, kad mane visi stebi, taip pat bijau pristatyti save, ir aplamai susipažinti su naujais žmonėmis. Kaip įveikti socialinį nerimą?
paklausė 2023 Geg 15 Stresas anonimas

2 Atsakymų

Labas,

Savo laiške rašai, jog išėjęs į parką ar kitą viešą vietą, jautiesi nejaukiai, atrodo, lyg tave visi stebėtų. Taip pat mini, jog bijai pristatyti save, susipažinti su naujais žmonėmis. Klausi, kaip galėtum įveikti socialinį nerimą.

Girdžiu, jog atpažįsti kylančius jausmus ir pastebi, jog jauti socialinį nerimą. Noriu pasakyti, jog nerimas yra normali ir kiekvienam iš mūsų reikalinga emocija. Tam tikrose gyvenimo situacijose, pavyzdžiui, kai reikia susipažinti su naujais žmonėmis ar prisistayti prieš grupelę nepažįstamųjų, nerimas gali pasireikšti intensyviau. Stipriau išreikštą nerimą tokiose situacijose jaučia dauguma žmonių. Profesorius Eugenijos Laurinaitis yra pasakęs: „Mes visada bijosime. Ir tai yra natūralus mūsų gyvenimo palydovas - baimė daryti tai, ko aš dar nepabandžiau, baimė daryti kažką, kai nežinau, kaip tai gali baigtis. Ir ši baimė yra normalus palydovas, bet tai neturi stabdyti žmogaus nuo sprendimo priėmimo. Žmogus turi bijoti, bet vis vien turi priimti sprendimus.“

Girdžiu, jog pats nerimą jauti net ir tada, kai nereikia bendrauti su žmonėmis, užtenka vaikščioti parke ir tuo metu kyla mintys, nerimas, jog kiti žmonės tave stebi. Galiu įsivaizduoti, jog tai gali apsunkinti kasdienybę ir laisvalaikį. Kad geriau suprastum šių jausmų priežastis, svarbu patyrinėti savo ankstesnes patirtis. Pagalvok ir prisimink, kada pirmą kartą pajautei, jog tapo sunku bendrauti su naujais žmonėmis, prisistatyti? Ar šie jausmai kildavo visada, o gal socialinį nerimą pradėjai jausti po tam tikros situacijos? Taip pat prasminga pagalvoti apie situacijas, kai pačiam teko lankytis prekybos centre, parke ar kitoje vietoje - ar prisimeni ten buvusius žmones, kaip jie buvo apsirengę, kaip atrodė, ką pasakė? Didelė dalis mokslinių tyrimų patvirtina, jog žmonės dažniausiai galvoja apie save, o ne apie kitus.

Kad geriau suprastum, dėl kokių priežasčių kyla socialinis nerimas, svarbu suprasti ir tyrinėti ankstesnes gyvenimo patirtis. Tą padėti padaryti gali specialisto pagalba. Pagal savo norus ir galimybes turi galimybę kreiptis psichologo arba psichoterapeuto konsultacijai. O galbūt gera pradžia santykiui kurti su nepažįstamaisiais gali būti grupinė psichoterapija? Grupėje, saugioje aplinkoje, vykstantys procesai dažnai leidžia dalyviams pamatyti, jog jie nėra vieni su savo problema, pasirodo, jog panašią patirtį išgyvena ir daugiau žmonių, galbūt tai padėtų į dabartinį gyvenimo etapą pažvelgti naujai, o grupės nariai ir specialistas galėtų suteikti naudingų įžvalgų. Daugiau informacijos gali rasti:

https://pagalbasau.lt/gaukpagalba/

Jei turėsi laisvą minutę, gali pasiklausyti psichologų Vitalijaus ir Gedimino tinklalaidės „Dialogas“ epizodo apie socialinį nerimą, galbūt rasi įžvalgų, kurios tau tiks:

https://www.youtube.com/watch?v=9aB_ePrMTGQ
 

Išdrįsti - reiškia prarasti ramybę

Neišdrįsti - reiškia prarasti save
 

Søren Kierkegaard


Linkiu sėkmės!

Lukas

atsakytas 2023 Bir 14 Lukas
redaguotas 2023 Bir 14 Lukas
Sveiki,

Ačiū už laiškelį. Pasidalinsiu savo mintimis, kaip įveikti socialinį nerimą. Svarbu, jog ieškote pagalbos ir norite padėti sau. Savo pagrindinę problemą įvardinate kaip socialinį nerimą: patiriamas nejaukumas viešose vietose, baimė prisistatyti ir užmegzti kontaktą su mažiau pažįstamais žmonėmis.

Tikriausiai dauguma iš mūsų  jaustumėmės šiek tiek nepatogiai atsidūrę dėmesio centre, išgyventume šiek tiek nerimo ir jaudulio prisistatydami ir užmegzdami kontaktą su nepažįstamais. Taigi jausti šiek tiek baimės atsidūrus dėmesio centre ar tarp nepažįstamų yra normalu ir žmogiška. Kas kita, jei baimė pradeda trukdyti kasdienėms veikloms, griauna planus: pradedate bijote išeiti iš namų, jaučiatės apimtas stipraus nerimo dėl kurio pvz.: negalite prisistatyti, bendrauti. Tokiu atveju dėl stipriai išgyvenamų baimių gali atsirasti viešų erdvių, susitikimų, santykių vengimas. Taip pat galite pastebėti, jog kuo didesnė baimė išeiti į viešumą, tuo didesnis viešų vietų vengimas ją lydi. O kuo didesnis vengimas, tuo mažiau galimybių įveikti savo baimes ir socialinį nerimą.

Socialinis nerimas šiandien vargina nemažai žmonių. O jo priežastys gali būti įvairios: pradedant socialinių tinklų naudojimu ir baigiant vis didesnę vietą užimančiam individualumui bei konkurencijai. Pagrindinis įsitikinimas, kurį socialinį nerimą turintis žmogus nešiojasi kartu su savimi: aš esu menkesnis už kitą (-us), nesugebėsiu ir nepajėgsiu būti pakankamai geras, be to, bijau suklysti (padaryti kažką ne taip). Už viso šito taip pat slypi baimė būti atstumtam, paliktam. O būti atstumtam reiškia menkesnes galimybes išgyventi. Taigi menkavertiškumo, bejėgiškumo jausmai ir klaidų baimė sukelia socialinį nerimą. Žinoma, jog šiuos įsitikinimus (giliai įsišaknijusias mintis) galima keisti ir pradėti jaustis saugiau net ir tose situacijose, kuriose anksčiau išbūti būdavo sunku.

Taigi pirmiausia siūlau pradėti nuo savo minčių stebėjimo ir fiksavimo, t. y. apie ką galvojate, kai išeinate į viešas erdves, ten kur daug žmonių. Siūlau mintis užsirašyti ant lapo, kitaip galite pamiršti. Pavyzdžiui, Jūsų mintis būnant grupėje žmonių gali būti: „Mane visi stebi ir nužiūrinėja. Tikriausiai atrodau kvailai“. Kai mintį suformuluojate ir užrašote, galite pereiti prie emocijų. Kokią emociją sukelia užrašyta mintis? Gal tai liūdesys, baimė, nerimas, gėda, kaltė ir pyktis? Užrašytą emociją galite įsivertinti 100 balų skalėje, kur 0 – visiškai neišreikšta emocija, o 100 – stipriausiai kaip tik gali būti išreikšta emocija. Vėliau pagalvokite, kokią kitą mintį, leidžiančią pasijusti geriau, galite suformuluoti. Pavyzdžiui, „tikriausiai kiekvienas čia esantis žmogus yra užsiėmęs savo reikalais ir manęs nė nepastebi. O aš atrodau ne ką prasčiau nei kiti čia esantys žmonės“. Šalia alternatyvios minties iš naujo įvertinkite ir užrašykite emocijas. Pagalvokite, ar jos pasikeitė, galbūt pasikeitė jų stiprumas, t. y. turėdamas alternatyvią mintį jaučiate mažiau nerimo ir baimės, daugiau pasitikėjimo savimi. Tokiu būdu galite fiksuoti visas kylančias mintis ir emocijas baimę keliančiose situacijose, tuo pačiu bandykite surasti tą alternatyvią, adekvačią mintį, kuri atskleistų daugiau tikrovės.

Tikiu, jog minčių keitimas gali užtrukti, atrodyti nuobodus ir papildomas darbas, tačiau juk dėl geresnės savijautos verta pasistengti.

Be abejonės tam, kad nugalėtume savo baimes, reikia stoti į akistatą su jomis.  Ne visada tai, kas sunku, yra neįveikiama ir netinkama mums. Dažnai įveikdami tai, kas atrodė neįmanoma, tampame stipresni visomis prasmėmis ir galime savimi didžiuotis. Patys didžiausi iššūkiai, kurių nepabūgstame, mus labiausiai užaugina ir sustiprina. Žinoma, mūsų žmonių galimybės yra ribotos, taigi reikia atidžiai stebėti ir jausti, kada prieiname ribą, kurios nevalia peržengti. Tačiau tikiu, kad galite išbūti savo nepatogume tiek, kiek jums bus naudinga, tam , kad įveiktumėte savo baimes. Skatinu nepaisant diskomforto eiti į viešas vietas, dalyvauti renginiuose tol, kol pradėsite jaustis nors šiek tiek drąsiau, patogiau ir labiau pasitikėsite savimi.

Juk susidūrus su baime, visuomet turime dvi galimybes: arba baimei pasiduoti arba būti stipresniems už ją. Kada baimei pasiduodame, ja patikime, kada pasipriešiname, ją paneigiame.

Galima sau kartoti įvairias mantras baimę keliančiose situacijose, kurios padėtų atsiginti nemalonių automatinių minčių, pvz.: esu drąsus, pasitikiu savimi ir žinau, jog šiandien atrodau puikiai ar kt.

Taip pat kasdien galima praktikuoti ir relaksacijas, kurios padės išlaikyti dėmesingumą savo kūnui, pojūčiams ir mintims: https://www.internetiniszurnalastau.lt/ramybs-kampelis

Žinoma, susiduriant su išbandymais reikia palaikymo ir padrąsinimo, taigi skatinu apsilankyti pas psichologą, su kuriuo konkrečias situacijas, keliančias socialinį nerimą, galėsite aptarti kur kas plačiau.  Prireikus psichologinės pagalbos, galite susisiekti ir šiomis pagalbos linijomis: https://bpc.lrv.lt/lt/svarbi-informacija-1/emocine-ir-psichologine-pagalba-telefonu

Stiprybės ir ramybės tame, kas kelia diskomfortą! Esate stipresnis už jį.

Martyna
atsakytas 2023 Bir 14 Martyna
×

Sek Tu-ne vienas! Facebook'e!

Palaikyk projektą!

563 klausimų
567 atsakymų
10 komentarų
173,916 vartotojų